Productieprocessen opnieuw ontwerpen

De engineering afdeling ondersteunt ons hoogkwalitatief productenaanbod door efficiëntere machines te maken. In 2011 openden we een nieuwe engineering fabriek in Jiangyin (provincie Jiangsu, China) omdat de bestaande gebouwen te klein werden.

Het optimaliseren van productieprocessen is een constant verbeteringsproces. Bekaerts engineering activiteiten zijn daarom wereldwijd georganiseerd: niet enkel in de ontwerpfase, maar eveneens in de assemblage, voor het beheer van reserve-onderdelen en voor onderhoud. We beschikken bovendien over de mogelijkheid om het volledige machinepark van op afstand te monitoren, wat ons toelaat een automatische update van software te verzekeren, data te verzamelen en hulp te bieden vanop afstand. Continu verbeteren betekent ook evolueren naar intelligente machines die de belangrijke kwaliteitsparameters opvolgen en die ons toelaten om proactief onderhoud uit te voeren in functie van de productkwaliteit. Het gebruik van de techniek van modellering vergemakkelijkt bovendien het ontwerp, de ontwikkeling en de optimalisatie van ons machinepark.

Eén van de elementen waarin Bekaert zich onderscheidt van de concurrentie is het feit dat we op globaal niveau een engineering afdeling hebben die volledige fabrieken en productielijnen ontwerpt en ontwikkelt.

Groen: van concept tot onderhoud

De groeiende bezorgdheid voor het milieu heeft een grote invloed op Bekaerts business- en innovatiestrategie. Onze producten en processen optimaliseren om te voldoen aan de behoeften van morgen, betekent ontegensprekelijk dat we ze groener en schoner moeten maken. De vraag naar meer duurzame oplossingen in het verbruik van energie en materialen is een stuwende kracht in Bekaerts innovatiegedreven cultuur. Daarom leveren we grote inspanningen om onze fabrieken en processen milieuvriendelijk te maken. We doen ons uiterste best om schadelijke materialen te verwijderen uit onze productieprocessen. We implementeren proactieve maatregelen en we zetten machines in met een lager energieverbruik en minder impact op het milieu. We hebben verschillende prototypes die in een industriële omgeving veelbelovende resultaten bieden op het vlak van energiebesparing.

Een snelle en flexibele organisatie

Onze engineering afdeling kunnen we terecht een globale organisatie noemen: een netwerk van ingenieurs en techniekers in België, China, India, Slovakije en Brazilië ontwerpen, produceren, installeren en herstellen essentiële machines voor Bekaert wereldwijd. Deze globale samenwerking verzekert een snelle, flexibele en kostenefficiënte implementatie van nieuwe of verbeterde machineparken en processen.

Engineering in een notendop

• 4 pijlers: ontwerp, montage, opstart en onderhoud.
  • Een multidisciplinair team werkt in de engineering vestigingen in België, China, India, Slovakije en Brazilië.
  • Een volledig geïntegreerde leverancier van belangrijke oplossingen voor onze productievestigingen.
  • Een duidelijke focus op de verlaging van energieverbruik en op milieuvriendelijke inspanningen.