Pacifisch Azië

Bekaert in Pacifisch Azië

Gezamenlijke omzet:                                         € 1 141 miljoen
Investeringen in materiële vaste activa:             € 165 miljoen
Totale activa:                                                        € 1 655 miljoen
Medewerkers:                                                                   12 433

China: de paradox van de groei

Maatregelen voor meer gecontroleerde groei, hoofdzakelijk onder de vorm van kredietverschaffing en toegang tot financiële middelen, hebben geleid tot een algemeen zwakkere economische activiteit in China in 2011. Bovendien heeft de wereldwijde economische crisis een afname van China’s exportgroei veroorzaakt, waardoor verschillende sectoren lijden aan productieovercapaciteit. De groei van China’s BNP bedroeg ongeveer 9% in 2011.

COLUMN-BREAK

Een andere kijk op groei

Bekaerts activiteiten in China kwamen onder druk ten gevolge van toenemende lokale concurrentie en een afname van de vraag van klanten die hoofdzakelijk actief zijn op exportmarkten. Vooral de zaagdraadactiviteit ondervond hiervan de meest abrupte en ingrijpende impact. De afbouw van stimulus-programma’s in de Europese eindmarkten voor zonneënergie, de agressieve concurrentie van Chinese zaagdraadproducenten en de enorme voorraden in de toeleveringsketen van de fotovoltaïsche sector zorgden samen, vanaf medio 2011, voor een stilstand van de voorheen sterke marktgroei in deze sector. Vastberaden om haar marktaandeel te verdedigen, heeft Bekaert haar prijzen drastisch aangepast en initiatieven genomen om haar productieplatform in China aan te passen aan de nieuwe business realiteit.

Ook in staalkoord voor de versterking van radiaalbanden had Bekaert te kampen met een toegenomen druk op de marges ten gevolge van scherpe concurrentie en een zwakkere vraag van de op export gerichte Chinese bandenproducenten. Producenten van vrachtwagenbanden in het bijzonder leden onder de kredietbeperkingen en de afgenomen export, terwijl Chinese producenten van personenwagenbanden zich nog steeds voorbereiden op conformiteit met internationale voorschriften voor bandenlabeling.

De groeiende relevantie van bandenlabeling op internationale schaal brengt opportuniteiten met zich mee voor technologisch geavanceerde producenten. Bekaert organiseerde een forum voor Chief Technology Officers van Chinese bandenproducenten die actief investeren in verbeteringsprogramma’s gericht op een lagere rolweerstand en een betere baanvastheid bij nat weer, in lijn met de Europese voorschriften. Er werden specifieke technologische samenwerkingsprogramma’s opgestart tussen Bekaert en de Chinese bandenproducenten om de ontwikkeling en productie van banden van hoge kwaliteit te garanderen.

Een vertegenwoordiger van het Chinees Ministerie voor Industrie en Informatietechnologie verklaarde op de ‘Lanxess Rubber day’ in Beijing begin december 2011: “De Chinese bandenindustrie is sterk afhankelijk van export. Daarom moedigen we de bandenproducenten aan om conformiteit na te streven met voorschriften zoals de EU bandenlabeling. Onderzoek is één van de pijlers die dit mogelijk zal maken.”

TABLE-BREAK

De vele gezichten van groei

Groei door innovatie

Op 28 april opende Bekaert haar nieuwe engineering fabriek in Jiangyin (provincie Jiangsu). Bekaerts engineering afdeling ontwerpt, assembleert en installeert wereldwijd productielijnen en infrastructuur voor alle productievestigingen van Bekaert. De bestaande faciliteiten van het Bekaert China Technology & Engineering Center in Jiangyin waren, als gevolg van de sterke organische groei, voornamelijk in Azië, ontoereikend geworden.

De verhuis naar een nieuw, ruim gebouw viel samen met de viering van de 15de verjaardag van de engineering afdeling.

Groei in partnerschap

Bekaert reikte de ‘Bekaert Rod Supplier Award China’ uit aan haar walsdraadleverancier Xingcheng Steel (Jiangyin, provincie Jiangsu). Deze titel wordt toegekend aan de Chinese leverancier die er het best in geslaagd is om de leveringskwaliteit van zijn walsdraad – Bekaerts belangrijkste grondstof – op significante wijze te verbeteren. Jiangyin Xingcheng Special Steel Co., Ltd. werd gezamenlijk opgericht door Hong Kong CITIC Pacific Ltd. en Jiangyin Steel Works. Xingcheng, gevestigd in Jiangyin, is een geavanceerd staalbedrijf dat snel is uitgegroeid tot een kwalitatief sterke walsdraadproducent. Xingcheng Steel levert sinds 2008 aan Bekaert.

Bekaert en Xingcheng Steel hebben met elkaar gemeen dat we, om onze ambities te realiseren, de lat steeds hoger leggen op het vlak van operationele uitmuntendheid. We zijn Xingcheng Steel erkentelijk voor hun inzet om deze ambities samen met Bekaert waar te maken.

COLUMN-BREAK

Groei door acquisities

In september hebben we onze draadactiviteiten in China uitgebreid via een overeenkomst met Hankuk Steel Wire Co. Ltd (Zuid-Korea) voor de overname van de Qingdao Hansun staaldraadvestiging in Qingdao (provincie Shandong,). De moderne fabriek is uitgerust om staaldraad te produceren voor een breed gamma van toepassingen in sectoren zoals de bouw, de papierindustrie en de mijnbouw. De fabriek is gevestigd in de buurt van de zeehaven van Qingdao ('s werelds 9de drukste containerhaven) en stelde op het moment van overname 220 mensen tewerk. De integratie van deze vestiging versterkt Bekaerts positie in de Aziatische markt en zorgt voor een behoorlijke uitbreiding van Bekaerts bestaande capaciteit voor draadproducten in China.

In december kondigden Bekaert en Xinyu Iron & Steel Co., Ltd (Xinsteel), een ijzer-en staalbedrijf gevestigd in Xinyu (provincie Jiangxi) de succesvolle afronding aan van hun partnerschapsovereenkomst waarbij Bekaert 50% van de aandelen verwerft van de verendraden- en Aluclad-activiteiten van Xinsteel in Xinyu. Deze activiteiten vertegenwoordigen een omzet op jaarbasis van ongeveer CNY 500 miljoen. Het partnerschap omvat zowel hoogkoolstofdraadactiviteiten als de productie van Aluclad (aluminium cladding) draden en strengen. Het platform hoogkoolstofdraad telt twee vestigingen in Xinyu voor de productie van vooral verendraden voor de automobiel-, motorfietsen- en machinebouwsectoren. De afdeling Aluclad richt zich op de markten van hoogspanningsgeleiders en datacommunicatie en is gecentraliseerd in één productievestiging in Xinyu.

India en Indonesië

India

Strenge monetaire voorwaarden en onduidelijke vooruitzichten wereldwijd zorgden voor een daling in de productie-output en de investeringsinitiatieven in India. De inflatie was hoog en de Indiase roepie tuimelde naar een historisch dieptepunt tegenover de USD. Het BNP groeide met ongeveer 7,5%.

Bestendige groei handhaven

Onze productievestigingen in India kenden een sterke groei. Om aan de toegenomen vraag tegemoet te komen, hebben we onze productiecapaciteit verder uitgebreid in Ranjangaon en Lonand bij Pune en hebben we testproductie opgestart in Chennai.

Bekaerts staalkoordactiviteiten bleven goed presteren in 2011 en behaalden recordomzetcijfers gedurende de laatste maanden van het jaar. Onze vestiging in Ranjangaon bleef haar “quality self-clarification status” behouden met belangrijke klanten zoals JK, Goodyear en Gates en verkreeg deze belangrijke status ook van Parker India. Deze status, verkregen dankzij strenge kwaliteitsnormen op welbepaalde parameters, laat klanten toe om de Bekaertproducten onmiddellijk in hun productievestiging te gebruiken zonder ze bij ontvangst eerst aan een materiaalinspectie te onderwerpen. Dit is een bewijs van ons streven naar kwaliteit en operationele uitmuntendheid.

In augustus huldigde Bekaert haar nieuwe fabriek voor platte en profieldraden in op de campus van Ranjangaon.

De inhuldiging van de fabriek voor platte en profieldraden vond plaats in de aanwezigheid van Bert De Graeve, CEO, en een aantal belangrijke klanten.

In juni zijn we gestart met de bouw van een nieuwe fabriek voor het trekken van hoogkoolstofdraden. Deze afdeling zal gedurende het eerste kwartaal van 2012 operationeel worden.Onze geavanceerde filteractiviteiten bereikten een belangrijke doorbraak op het vlak van kwaliteit en productiviteit. Dit leverde belangrijke bestellingen op voor filterschijven en -kaarsen.
Op dezelfde campus werd een nieuwbouw met sociale ruimten voor onze medewerkers gebouwd en in gebruik genomen.

Bekaert Mukand Wire Industries, producent van roestvrije staaldraad in Lonand bij Pune, bleef groeien, zowel op de binnenlandse als de buitenlandse markten. De vestiging behaalde het ISO/TS 16949 certificaat, een kwaliteitsstandaard gebruikt in de automobielindustrie.

Om de verdere groei van Bekaert Carding Solutions (Pune) te bewerkstelligen, is begonnen met de bouw van een nieuwe, grotere fabriek die tegen april 2012 operationeel zal zijn. Het activiteitenplatform bouwproducten heeft een aantal belangrijke orders voor prestigieuze bouwwerken in de wacht gesleept, vooral voor grote industriële en aardbevingsbestendige vloerprojecten.

Indonesië

Ondanks de economische onzekerheid die een groot deel van 2011 overschaduwde, heeft Indonesië met de groei van het BNP (6,5%) haar reputatie als één van de belangrijkste opkomende wereldmarkten bevestigd.

Hardmaken van de strategische positie

Bekaert speelde verder in op de groeiopportuniteiten in Zuidoost-Azië die een snel ontwikkelende industriële regio is geworden. Bekaerts voortdurende investeringen, de strategische ligging, sterke operationele uitmuntendheid en een uitstekende klantenservice, zorgden ervoor dat de vestiging in Karawang een sterk presterende fabriek en een belangrijk exportplatform is geworden in dienst van klanten in Azië, Oceanië, Europa en Noord- en Latijns-Amerika.

Bert De Graeve, CEO, bezocht de Bekaertvestiging in Karawang die in 2011 een stevige groei neerzette.