EMEA/Matuur Europa

Bekaert in EMEA

Gezamenlijke omzet:                                               € 1 156 miljoen
Investeringen in materiële vaste activa:                    € 89 miljoen
Totale activa:                                                                € 868 miljoen
Medewerkers:                                                                           6 972

Matuur Europa: geconfronteerd met contrasten

Doorgaand op het elan van economische groei in 2010, waren de omstandigheden in de EMEA markten nog steeds gunstig tijdens het eerste semester van 2011. De openbare schuldencrisis die in Zuid-Europa begon, verspreidde zich echter snel over heel Europa. De toegenomen druk op de overheidsuitgaven en op de toekomst van de euro leidden tot budgettaire maatregelen en een neerwaartse bijsturing van economische stimulusprogramma’s in vele landen. Verschillende onder hen belandden zelfs in recessie vanaf het laatste kwartaal van het jaar. De economische omstandigheden in West-Europa waren tijdens de eerste helft van 2011 gunstig met vooral in de automobielsector hogere verkoopcijfers. De bouwsector hernam lichtjes na een lange periode van lage economische activiteit en haalde voordeel uit de zachte winter. De vraag naar bewapeningsdraad voor hoogspanningskabels en naar platte en profieldraden voor offshore pijpleidingen, nam toe gedurende het jaar.

Dankzij de sterke vraag in de automobielsector leverden bijna alle staalkoordvestigingen van Bekaert sterke prestaties. Zo nam de productie-output in Sardinië (Italië) toe als gevolg van de hoge vraag naar staalkoord binnen de langetermijn overeenkomst met Bridgestone. Ook de draadactiviteiten in Zwevegem (België) die producten zoals onderdelen voor ruitenwissers en verendraad voor de automobielsector vervaardigen, noteerden een goeie performantie doorheen het jaar.

Op 25 mei vierde het UBISA team in Burgos (Spanje) zijn 40ste verjaardag.

De draadactiviteiten met hoogwaardige producten voor de energiesector en aardolie-extractie kenden een sterke groei. Anderzijds kampte de vestiging roestvaste staaldraad in Zwevegem (België) nog steeds met een lage rendabiliteit in een zeer competitieve omgeving als gevolg van overcapaciteit en Aziatische imports in het bijzonder. Extreme prijsdruk en de beperking van economische stimulusprogramma’s voor investeringen in zonnepanelen in belangrijke Europese markten hadden vanaf de tweede jaarhelft een drastische impact op de activiteiten en de winstgevendheid van de zaagdraadproductie-eenheden in de respectievelijke staalkoordvestigingen.

Bekaerts activiteitenplatform gericht op de Europese bouwsector kon goed het hoofd bieden aan de moeilijke marktomstandig-heden. Het team van de afdeling bouwproducten concentreerde zich op het ontwikkelen en lanceren van productinnovaties die een waaier aan nieuwe en gebruiksvriendelijke toepassingsmogelijkheden biedt voor architecten en aannemers.

Innovatie in traditionele markten

Bekaert_Ann Lambrechts_EPO AwardOp 19 mei won Ann Lambrechts, hoofd R&D van het Bekaert activiteitenplatform bouwproducten, de prijs “Europese Uitvinder van het jaar 2011” in de categorie “Industrie”, uitgereikt door het Europese Octrooibureau voor de ontwikkeling van Dramix® staalvezels voor betonversterking met afgeplatte gehaakte uiteinden. Murfor®+, een tweede-generatie bewapeningssysteem voor metselwerk, is nog een voorbeeld van succesvolle innovatie. Het zorgt voor een perfecte positionering, snellere uitvoering en maximale versterking.

Centraal- en Oost-Europa

De groei van het BNP varieerde voor Centraal- & Oost-Europese landen tussen 2 en 5%. Bekaerts aanwezigheid in de mature West-Europese markten enerzijds, en de groeimarkten in Oost- en Centraal-Europa anderzijds, zorgde ervoor dat de prestaties in EMEA globaal genomen goed waren in 2011.

De Bekaert-vestigingen in Slovakije deden het goed in 2011. Bekaert versterkte verder haar klantenbestand in de regio en investeerde in haar productieplatformen in Sládkovičovo en Hlohovec. Tijdens een ‘Supplier Conference’ georganiseerd door Parker, een wereldwijde klant voor slangen- en verankeringsdraad en wereldleider in bewegings- en regeltechniek, kreeg het Bekaert team uit Hlohovec een speciale vermelding voor hun inspanningen in het verbeteren van het verwerken van draad, door proactief samen te werken met Parker in Duitsland. Parker overhandigde Bekaert dan ook de ‘Continuous Improvement Award’. Bekaert ontving bovendien de ‘Innovation Performance Award’ voor de introductie van platte slangendraad. Dankzij deze nieuwe technologie kon Parker de performantie van haar eindproduct met 20% verbeteren.

De inhuldiging van de bijkomende productieafdeling in Sládkovičovo vond plaats in aanwezigheid van Mevrouw Iveta Radičová, toenmalig Eerste Minister van Slovakije. De nieuwe productieafdeling voor halfproducten werd gebouwd als antwoord op de groeiende vraag naar staalkoord in de regio en in functie van de verwachte efficiëntie- en flexibiliteitswinsten.
De draadvestiging in Hlohovec bleef investeren in moderne uitrusting om in te spelen op beloftevolle markten, maar werd naar het einde van het jaar toe geconfronteerd met een aarzelende vraag voor een aantal producten.

Een aantal belangrijke bezoeken in 2011 zette het strategische belang van de Slovaakse activiteiten kracht bij. Begin maart verwelkomde  Bekaert een internationale groep van financiële analisten in haar vestigingen in Slovakije. In september bracht de Raad van Bestuur van Bekaert een bezoek aan de vestigingen in Slovakije en Rusland.

De leden van de Raad van Bestuur waren positief over de vooruitgang die onze Slovaakse vestigingen boeken, zowel op het vlak van operationele uitmuntendheid als van de hoge betrokkenheid van alle medewerkers.

De stijgende competitieve omgeving zorgde voor prijsdruk in de draadvestigingen van Bohumín en Petrovice (Tsjechië). In de tweede jaarhelft werden volumes voor basisproducten toegevoegd om de lagere vraag te compenseren en de bezettingsgraad te verhogen.

Bekaert breidde verder uit in Rusland. De staalkoordvestiging in Lipetsk startte een productieafdeling voor halfproducten op. Een samenwerkingsprogramma met Russische walsdraadleveranciers werd geïntroduceerd om hoogwaardige walsdraad te ontwikkelen en te leveren aan Bekaerts Russische vestiging.

Op 15 september vierde Bekaert de opening van de bijkomende productieafdeling in Lipetsk, Rusland. De inhuldiging vond plaats in aanwezigheid van de heer Bozhko, 1ste Vice-Gouverneur van de Lipetsk-regio, Baron Buysse, Bert De Graeve, en de leden van de Raad van Bestuur van Bekaert. De investering behelsde de constructie van een nieuw gebouw met een oppervlakte van
13 000 m², de installatie van infrastructuur en machines met geavanceerde technologie, en het aantrekken en opleiden van extra personeel.